top of page
Buitengewone kleuterschool met geïntegreerde werking voor type 9, type 2 en type 3

​

Een buitengewone kleuterschool met geïntegreerde werking biedt gespecialiseerde onderwijs- en zorgtrajecten voor kleuters met specifieke noden. Deze specifieke werking richt zich op drie types binnen het buitengewoon onderwijs:

​

  • Type 9: Voor kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS), zonder verstandelijke beperking.

  • Type 2: Voor kinderen met een verstandelijke beperking.

  • Type 3: Voor kinderen met ernstige emotionele of gedragsproblemen.

​

​

Individuele en geïntegreerde aanpak

​

De kern van deze aanpak is een flexibele en inclusieve omgeving waarin elk kind zijn of haar talenten kan ontdekken en ontwikkelen. De werking combineert groepsactiviteiten met individuele begeleiding die afgestemd zijn op de specifieke noden van de kleuters.

  1. Type 9: Ondersteuning bij ASS

    • Structuur en voorspelbaarheid staan centraal in de begeleiding van kinderen met ASS.

    • Visuele hulpmiddelen, zoals pictogrammen en dagschema’s, worden ingezet om kleuters te ondersteunen in hun dagelijkse activiteiten.

    • Er wordt veel aandacht besteed aan sociale interactie en communicatie, afgestemd op het ontwikkelingsniveau van het kind.

  2. Type 2: Begeleiding bij verstandelijke beperking

    • De focus ligt op het stimuleren van basisvaardigheden zoals taal, motoriek, en zelfredzaamheid.

    • Leren gebeurt op een speelse en ervaringsgerichte manier, met eenvoudige taken en veel herhaling.

    • Er wordt extra ondersteuning voorzien om de kleuters maximale kansen tot groei te bieden.

  3. Type 3: Ondersteuning bij emotionele en gedragsproblemen

    • Er wordt gewerkt aan het versterken van emotieregulatie en sociale vaardigheden.

    • Kleuters krijgen aangepaste leerstrategieën die rekening houden met hun specifieke behoeften en gevoeligheden.

    • Gedragsmatige interventies worden ingezet om positief gedrag te bevorderen en te versterken.

​

​

Samenwerking met ouders en experts

​

Een nauwe samenwerking met ouders, therapeuten en andere specialisten zoals logopedisten, kinesisten en psychologen staat centraal. Ouders worden betrokken bij het ontwikkelingsproces en begeleid in het ondersteunen van hun kind thuis.

 

​​

Doelstelling

​

Onze buitengewone kleuterschool wil elk kind de beste kansen bieden om zich te ontwikkelen op cognitief, sociaal en emotioneel vlak. Het uiteindelijke doel is om de overstap naar het lager onderwijs of andere vormen van begeleiding zo vlot mogelijk te laten verlopen, met een stevig fundament voor verdere groei.

bottom of page